Dne 14. února 2025 proběhla na Univerzitě třetího věku mimořádně aktuální a podnětná přednáška s názvem „Marketingové lakování na zeleno aneb greenwashing jako klamání spotřebitelů“, vedená Ing. Renatou Čuhlovou, Ph.D., BA (Hons).
V úvodu se přednášející zaměřila na širší roli marketingu ve společnosti a představila nejnovější výzkumy o spotřebitelském chování – zejména o rostoucí ochotě lidí chovat se udržitelně a podporovat „zelené“ značky. Právě tato touha po ekologické odpovědnosti ale dává prostor manipulativním praktikám, které byly hlavním tématem přednášky.
Účastníci se seznámili s pojmem greenwashing, tedy záměrné či nevědomé šíření zavádějících informací o ekologičnosti produktů, služeb nebo firem. Přednáška přiblížila, jak snadno může marketing vytvořit dojem udržitelnosti, který ale ve skutečnosti nemá žádný reálný základ. Nechyběly ani konkrétní triky a strategie, které firmy používají k tomu, aby své výrobky a značky „nalakovaly nazeleno“.
Pomocí reálných příkladů i tzv. „sedmi hříchů greenwashingu“ se posluchači naučili rozpoznávat, kdy jde o skutečně udržitelný produkt, a kdy jen o dobře vypadající klam. Celá přednáška byla protknuta reálnými příklady z praxe, které ilustrovaly (často klamavou) komunikaci udržitelného a zodpovědného chování firem.
Součástí vystoupení byl i pohled na aktuální vývoj evropské legislativy, včetně nové směrnice o tzv. „zelených tvrzeních“, která má za cíl ochránit spotřebitele před falešnou reklamou a posílit důvěru v ověřené informace.
V praktické části si posluchači vyzkoušeli rozeznat pravé ekologické certifikace od těch falešných – a jak se ukázalo, nešlo vůbec o snadný úkol.
Přednáška podnítila zájem o kritické vnímání reklamních sdělení a i dle následné diskuze po samotné přednášce sklidila velmi pozitivní ohlasy.