Mohou jednoduché vizuální podněty ovlivnit každodenní naše rozhodování? Na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity jsme zkoumali, zda motivační plakáty a nálepky mohou přimět studenty a zaměstnance častěji volit schody místo výtahu.
Osmitýdenní sledování chování pomocí čidel a měření spotřeby elektřiny výtahů, doplněné o dotazníkové šetření, ukázalo zajímavý trend: po instalaci vizuálních intervencí se počet těch, kteří zvolili schody, mírně zvýšil – zejména v prvních týdnech. Postupem času se však efekt vytratil a lidé se začali vracet ke svým původním návykům.
Paradoxní je, že většina dotázaných v průzkumu uvedla, že si plakátů a nálepek téměř nevšimla nebo je nevnímala jako důvod pro změnu svého chování. Výsledky tak naznačují, že reakce mohly být do značné míry podvědomé a že i když vizuální podněty mohou alespoň krátkodobě ovlivnit naše rozhodování, dlouhodobá změna vyžaduje hlubší motivaci – nebo možná jiný přístup.
Z dotazníku také vyplynuly postoje k jednotlivým druhům intervencí, kde zdravotní nebo časové výhody byly nejdůležitější, naopak možná úspora nákladů na výtah důležitá nejméně. V neposlední řadě z odpovědí na otevřené otázky vzešla řada podnětů pro případné příští intervence (estetičtější, nevychovávat...).