Behaviorální intervence měly vliv na chování studentů a zaměstnanců – ale jen krátkodobě

1. 5. 2025

Bez popisku

Mohou jednoduché vizuální podněty ovlivnit každodenní naše rozhodování? Na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity jsme zkoumali, zda motivační plakáty a nálepky mohou přimět studenty a zaměstnance častěji volit schody místo výtahu.

Osmitýdenní sledování chování pomocí čidel a měření spotřeby elektřiny výtahů, doplněné o dotazníkové šetření, ukázalo zajímavý trend: po instalaci vizuálních intervencí se počet těch, kteří zvolili schody, mírně zvýšil – zejména v prvních týdnech. Postupem času se však efekt vytratil a lidé se začali vracet ke svým původním návykům.

Paradoxní je, že většina dotázaných v průzkumu uvedla, že si plakátů a nálepek téměř nevšimla nebo je nevnímala jako důvod pro změnu svého chování. Výsledky tak naznačují, že reakce mohly být do značné míry podvědomé a že i když vizuální podněty mohou alespoň krátkodobě ovlivnit naše rozhodování, dlouhodobá změna vyžaduje hlubší motivaci – nebo možná jiný přístup.

Z dotazníku také vyplynuly postoje k jednotlivým druhům intervencí, kde zdravotní nebo časové výhody byly nejdůležitější, naopak možná úspora nákladů na výtah důležitá nejméně. V neposlední řadě z odpovědí na otevřené otázky vzešla řada podnětů pro případné příští intervence (estetičtější, nevychovávat...).


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info