Etika na obalu: Ovlivní informace o chovu kuřat naše nákupní rozhodnutí?

1. 6. 2025

Autorem obrázku je Milos Bicanski / We Animals

Když saháme v obchodě po balení kuřecího masa, málokdy víme, v jakých podmínkách kuře skutečně žilo. Bylo namačkané ve velkokapacitní hale bez denního světla? Mělo možnost volného pohybu a přirozeného chování? Nebo bylo kvůli rychlému růstu natolik těžké, že mu vlastní váha lámala kosti?

Právě tato neinformovanost spotřebitelů o reálných podmínkách chovu je velkým problémem. A stala se i tématem diplomové práce Kateřiny Matýškové, která zkoumala, jak Češi při nákupu kuřecího masa zohledňují etiku a zda by je informace o způsobu chovu na obalu ovlivnila.

Výzkum realizovaný za pomoci agentury Nielsen Admosphere oslovil přes 400 respondentů z celé ČR. Pomocí tzv. conjointní analýzy, která simuluje reálné nákupní rozhodování, zjišťoval, jak velkou roli v rozhodování hraje typ chovu (intenzivní, welfare, BIO), cena a původ masa.

Výsledek? Když spotřebitelé vědí, co jednotlivé způsoby chovu znamenají, je právě způsob chovu nejdůležitějším faktorem – důležitějším než cena nebo původ masa. Největší důvěru si získalo maso z chovu s vyšším standardem welfare. A to napříč všemi skupinami respondentů.

Závěr je jasný: když lidé mají přístup k relevantním informacím, volí etičtěji. Výzkum tak ukazuje, jak důležitá je transparentnost značení a informovanost spotřebitelů – a že etika může být při nákupu stejně důležitá jako cena.

Agentuře Nielsen Admosphere děkujeme za podporu studentky.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info